Autopārvadājumu atļaujas uz Krieviju Latvijas komersantiem būs pieejamas, Latvijas Radio apstiprināja Latvijas atbildīgās iestādes, sakot, ka atļaujas pārvadātāji varētu saņemt jau nākamnedēļ. Nozares speciālisti šo notikumu sauc par ieguvumu, norādot, ka pretējā gadījumā Latvijas preces uz Krieviju turpinātu vest citu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu kompānijas, kurām atļaujas ir, un tādējādi nauda turpinātu nonākt citu valstu, ne mūsu budžetā. Nākamgad gan izsniegto atļauju skaitu visās Baltijas valstīs, visticamāk, ievērojami samazinās.
Kravas, kas nav sankciju sarakstos, ES dalībvalstis uz Krieviju var vest, izmantojot vienreizējās starptautiskās atļaujas. Latvijas pārvadātājiem Autotransporta direkcija (ATD) pēdējās licences izsniedza pirms pusotra mēneša. Kopš tā laika atļaujas ir palikušas vien uz atsevišķu komersantu rokām. Lai gan autopārvadātāju kompānijas pieprasījušas papildu skaitu, Satiksmes ministrija (SM) skaidri norādījusi, ka Krievijas iebrukuma Ukrainā dēļ pie agresorvalsts nevērsīsies. Tiesa, pagājušajā nedēļā Latvijas Radio Ārlietu ministrijā noskaidroja, ka Krievija gatava Latvijai atļaujas izsniegt.
Ceturtdien, 12. septembrī, ministrijas pārstāve Diāna Eglīte apstiprināja, ka atļaujas jau ir saņemtas:
"Šodien [vai] rīt ceram, ka tās atļaujas tiks nogādātas ATD."
ATD paredz, ka atļaujas saņems jau ceturtdienas vakarā. Skaita ziņā to būs tikpat daudz, cik pagājušā reizē, kad Krievija šim gadam izsniedza ceturto daļu no gada kvotas jeb 28 500 licenču. Ja tās piegādās ceturtdienas vakarā, izsniegt autopārvadātājiem tās varētu sākt jau nākamajā nedēļā, lēsa direkcijā.
Paredz ekonomiskās situācijas uzlabošanos
Gandarīti par panākto ir Autopārvadātāju asociācijā "Latvijas auto", sakot, ka komersanti varēs turpināt darbu. Savukārt Latvijas Nacionālās kravas ekspeditoru un loģistikas asociācijas prezidente un Rīgas Tehniskās universitātes asociētā profesore Ingūna Jurgelāne-Kaldava norādīja, ka pārvadājumu atsākšana uzlabos ekonomisko situāciju:
"Ir ļoti labi, ka šie spēles noteikumi pašlaik ir vienādi visām valstīm, kurās ir pārvadātāji, kas vēlas pārvadāt un var pārvadāt šīs kravas uz Krieviju ar atļautajām precēm. Ekonomisko situāciju Latvijā tas, protams, ietekmēs, jo tiks nodrošinātas darbavietas konkrētajos uzņēmumos, kas šīs kravas pārvadā. Jāsaka, ka mums kā asociācijai arī, protams, ir daudz patīkamāk sadarboties tieši ar mūsu valsts uzņēmējiem, kas strādā šajā jomā, jo arī mēs atbalstām savus kravu pārvadātājus."
Neskaidrība par nākamo gadu
Satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progresīvie") Latvijas Radio raidījumā "Labrīt" uzsvēra, ka kopā ar Baltijas kaimiņvalstīm nākamajā gadā samazinās jebkāda veida sadarbību ar Krieviju. Tātad nākamajā gadā atļauju skaits, iespējams, būs krietni mazāks, ja vispār licences būs.
Tiesa, Autopārvadātāju asociācijas "Latvijas auto" ģenerālsekretārs Aleksandrs Pociluiko uz to raugās skeptiski:
"Negribu būt nejauks, bet runāt ir viegli, darīt ir grūti. Situācija ir tāda, ka Eiropas tirgus ir pārpildīts ar pārvadātājiem, un, ja ekonomikai ir kritums, reāls kritums, tad tas nozīmē, ka kravas pārvadāšanā, pārvietošanā ir liels kritums. Mēs bijām pilnīgi gatavi nosegt to lielo ekonomiku, kas bija pirms 2-3 gadiem. Kur tagad var likt to visu transporta piedāvājumu? Tagad sanāk, ka uz vienu kravu ir 3, 4, 5 automašīnas, kas grib to kravu aizvest. To vajag saprast. Mēs varam pārorientēties. Bet ko? Mēs pārorientējāmies un iestājāmies rindā?"
Savukārt kravas ekspeditoru un loģistikas asociācijā gan uzskata, ka komersanti savus pārvadājumus uz Eiropas tirgu var pārorientēt, kā to jau izdarījuši citi pārvadātāji.
Avots: https://www.lsm.lv/